Rabu, 03 November 2010

BULETIN JUM'AT - AL QALAM EDISI 31 - MASJID AGUNG KARIMUN

BULETIN AL QALAM EDISI 31 dapat di download di sini

Alhamdulillah, kite semue masih dalam keadaan sehat, dapat menjalankan ibadah tanpe resah gelisah, dapat makan minom dengan tenang, dapat bekerje, dan tiade hal yang yang tak pantas untok tidak kite syukuri. Cobe kite tengok saudare-saudare kite yang di Wasior, Mentawai, Jogja, dan bahkan Jakarta yang kite tengok gemerlap tu pon sekarang lagi ditimpe bencane. Tapi kite mesti ingat ape yang disampaikan Allah SWT,bahwe apebile kite diberi nikmat make kite mesti bersyukur dan apebile kite ditimpekan musibah make kite senantiase mengucapkan Innalillahi wainnailaihiroji’un, berserah kepade Allah sebab kalau tidak make azab Allah tu amatlah pedih.

tekadang kite ni selalu salah menilai ape yang disampaikan Allah SWT, bukan berarti dalam bencane yg menimpe kite tak bersyukur, sebab itu merupekan care Allah untuk menaikkan derajat kite dengan menguji kite, menguji kesabaran dan keimanan kite. Apekah harte dan tahte tu bukan ujian? itu juge ujian! Karene Allah ndak nengok seberape besa rase syukur kite, atau jangan-jangan kite menjadi lupe dengan ape yang diberikan Allah tu. 

Salah satu tande kite bersyukur dengan harte yang dimudahkan Allah kepade kite adelah dengan menyadari bahwe ape yang diberikan Allah itu adelah titipan dan di dalamnye ade amanah untuk mereke yang tak mampu yang dipercayekan Allah kepade kite untuk kite sampaikan. Apebile kite mudah membagikan rezeki kite tu kepade orang lain (membelanjekannye di jalan yang diridhoi Allah) make Allah akan dengan senang untuk terus melimpahkan rezeki bagi kite. Semakin banyak kite memberi make akan semakin banyak yang kite terime, dan ini hanye ade di hati orang-orang yang mempercayai bahwe Allah itu Maha Kaye dan Maha Pemurah dengan segale kasih sayangNye. 

Kite semue ingin menjadi orang yang kaye rezeki secare lahiriah dan kaye rezeki batiniah, dunie dan akherat. kalau pun tidak kaye, bercukupan pun sudah luar biase. Kite tengok pade firman Allah SWT dan Hadits Rasulullah SAW yang artinye:
"..Dan barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Ia akan mengadakan baginya jalan keluar (dari kesulitan)”(2) “Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." (QS.(At-thalaaq)65: 2-3)
Abu Hurairah ra meriwayatkan: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda, "Barang siapa suka rezekinya diluaskan dan umurnya dipanjangkan hendaklah ia menyambung silaturahim." (HR. al-Bukhari dan Muslim)

Sekarang merupekan saat yang tepat bagi kite untuk membagikan rezeki kite kepade saudare kite yang lagi tertimpe musibah dan juge dengan ini juge kite dapat menjalin silaturahim. Hulurkan semampu kite ape yang patut kite berikan. Sebab, kebahagiaan yang sebenarnye sebagai manusie adelah disaat kite istiqamah dalam habluminallah dan dengan tidak lalai dalam membahagiekan dan bermanfaat orang lain (habluminannas).

Dan betape Allah pun sudah menyiapkan suatu amalan besar bagi kite untuk menjadi hambeNye yg bertaqwa dengan berqurban pade hari Idul Adha kelak, sebagai tande syukur serte keta’atan kite kepade Allah dengan penuh keikhlasan seperti yang ditauladankan oleh Nabi Ibrahim AS dan puteranye Nabi Isma’il AS, serte ape yang disunnahkan oleh Rasulullah SAW. Habluminallah wa habluminnas, keshalihan pribadi ditingkatkan, keshalihan sosial tak lupe kite tinggalkan. Kite tak kan bise hidop sendiri, walau hebat macam mane pon kite, make maut akan menjemput kite dan di saat maut menjemput, make tiade bise diri kite menguburkan diri kite sendiri. Wallahu’alam (Ardi, MAK)

GEMA AL-QUR'AN

Listen to Quran

MASJID AGUNG KARIMUN